Menu

Internationale projecten

Graz & Saint-Etienne

Graz en saint-etienne

In 2004 lanceerde UNESCO het UNESCO Creative Cities Network (UCCN), een wereldwijde samenwerking tussen op vandaag 180 steden: van Kaapstad tot Dubai, van Shanghai tot Helsinki, van Sydney tot Mexico-Stad. 180 steden die één ding gemeen hebben: ze zetten creativiteit in als hefboom voor de duurzame ontwikkeling van hun stad en regio. Met de erkenning in 2017 als lid van het UNESCO Creative Cities Network op het gebied van design, zal de regio Kortrijk haar wereldwijde netwerk met niet minder dan 30 collega-designsteden kunnen uitbreiden, van Beijing tot Berlijn en van Buenos Aires tot Istanbul. In Europa behoren 11 steden tot het ontwerpdomein. In België is Kortrijk de eerste stad in dit domein.


Week van het Ontwerpen nodigde collega UNESCO Cities of Design Saint-Etienne (Frankrijk) en Graz (Oostenrijk) uit om studentenwerk van veelbelovende studenten te presenteren in Kortrijk. TU Graz toont meubels uit hun Studio for Furniture Design and Prototypes. Ecole supérieure d’art et design Saint-Etienne toont 2 installaties uit de opleiding Object & Media.

 

 

Hangzhou

China

De Provincie West-Vlaanderen werkt 20 jaar samen met de Provincie Zhejiang in China. Met deze samenwerking wenst de provincie de positie van West-Vlaanderen in de globale economie te versterken. Beide provincies realiseerden de voorbije 20 jaar constructieve bedrijfscontacten en succesvolle projecten op het vlak van landbouw, gezondheidszorg, onderwijs, training en onderzoek.

Met deelname van studenten van de China Art Academy uit Hangzhou, hoofdstad van de provincie Zhejiang aan de Week van het Ontwerpen wordt vanaf nu ook ingezet op creativiteit met als doel onderwijsinstellingen en bedrijven uit beide provincies met elkaar te connecteren.

 

Onze toekomst ontwerpen
China Academy of Art

De vier werken (1)”Beijing 2101” Cai Yuxiao, (2)”Datamancer” Wang Yingyi, (3)”Glitch the Nowness” Wang Qian,(4)”Encounter” Wu Yuanan van de China Academy of Art tonen ontwerpen in nieuwe media van de digital natives generatie in China. Professor Dajuin Ya van de School of Intermedia Art begeleidde jonge artiesten uit verschillende opleidingen voor een langetermijnproject rond `Designing the Future`. De gekozen toepassingen zijn zeer gevarieerd, van science fiction writing tot VR, van animatie tot laserinstallaties. Het hoofddoel is echter om te studenten te laten nadenken over de toekomst, en nog belangrijker, over hun huidige omgeving. De 4 installaties tonen (1) de visie van de studenten op de stad van de toekomst en de vervuiling daarvan, (2) toekomstig cyberleven en het menselijke geheugen, (3) toekomstige technologieën en daarbij horende social media en (4) de toekomstige kosmos en onze eindeloze eenzaamheid. Dit is een generatie die tot nu toe afwezig was in het globale en collectieve ontwerpen van onze toekomst, maar die nu wakker geschoten zijn!

 

PRAKTISCH