Menu

Museum of Failure

 

Innoveren is een proces van vallen en opstaan. Hoewel iedereen dat weleens heeft horen zeggen, hebben we toch het idee dat dat motto voor grote succesvolle merken niet opgaat. Maar denk dan aan Google dat in 2014 de Google Glass lanceerde. Wat een revolutie teweeg moest brengen, eindigde in een flop. Maar ook: parfum van Harley Davidson, groene Heinz-ketchup en runderlasagne van tandpasta fabrikant Colgate. Het klinkt als 1-aprilgrappen van grote merken om de aandacht te trekken, maar het zijn serieuze, maar geflopte innovaties. Sterker nog, die mislukkingen waren voor de ondernemingen nodig om uiteindelijk succesvol te zijn. Het Museum of Failure dat in juni 2017 zijn deuren opende in Zweden, verzamelde 70 interessante innovatieflops. Innovatieprojecten die misschien wel mislukt zijn, maar waar we veel van kunnen leren. Het museum neemt de bezoekers op die manier mee in het boeiende, maar ook heel risicovolle proces van innovatie.


Het idee voor het museum is geboren uit frustratie van de curator Samuel West. "Ik was zo moe om steeds diezelfde saaie succesverhalen te lezen en te horen, al deze verhalen zijn hetzelfde," zegt hij. “Het is in de mislukkingen dat we net interessante verhalen vinden waar we van kunnen leren.” Samuel West is psycholoog, innovatieresearcher en sinds dit jaar ook bedenker en oprichter van het Museum of Failure.
“Ik wil dat bedrijven beter worden in het leren van de mislukkingen, in plaats van te doen alsof er nooit wat mis gaat”, zegt West. “Falen is namelijk onderdeel van het creatieve proces”. Hoewel veel van de mislukkingen erg grappig zijn om te bekijken, is de bedoeling vooral om bedrijven en mensen te inspireren. West: “Als we zien dat bedrijven falen als ze iets nieuws proberen, inspireert het mensen hopelijk om ook nieuwe dingen te proberen. En om niet bang te zijn om te falen.”


De interesse in het museum was, voordat het zelfs geopend werd, explosief. Een artikel in het plaatselijke Zweedse nieuwsblad werd snel een tv-interview bij Fredrik Skavlan (de Scandinavische David Letterman) en kreeg vervolgens meer dan 4,5 miljoen views op Facebook. Op 7 juni 2017 opende het museum in de galerie Kulturhotellet op Södergatan in Helsingborg Zweden. Het museum werd overrompeld door een enorme internationale media-aandacht met oa BBC News (UK), CNN (USA) en CTV News (Canada) en TV4 (Zweden). Seth Meyers heeft zelfs het museum op zijn show Late Night (NBC) gebruikt.

De expo vertrekt dit najaar op wereldtour, naast Kortrijk staan ook Miami en Istanboel al op de planning.

17861604_1600142233359782_2035170811211132499_n (1)

17492420_1572890482751624_2246373828229307627_o

failure8

6bb849d8-4b7b-11e7-869c-d944642c08be